Lecherous fin de siècle

Yesterday British newspaper Telegraph published an article reporting that Latin expressions will be banned from official English. For example, Bona fide, eg (exempli gratia), prima facie, ad lib or ad libitum, etc or et cetera, ie or id est, inter alia, NB and nota bene, ad hoc and others will be excluded from Bournemout press. It's all about globalization, of course. Actually, I don't think that's so bad. At least, these expressions must be excluded from publications in Russian. Russians doesn't understand Latin at all. Latin in Russia smells of lecherous fin de siècle.

On women

The semantics mark-up is good. Here, on the web, you're dealing with semantics everyday. But the problem is that semantics doesn't work fine without syntactics and pragmatics. Here, on the web, syntactics is all about predication (pragmatics stands for context). I'm the robot, and I got a sentence: “Bill is a bachelor”. Simple syntax analysis will be result in conclusion that Bill = bachelor. By the way, only with a predication analysis a robot can choose the right sense of the word “bachelor” on his semantics level (an unmarried man? Or a young male seal?). Semantics is very inaccurate without syntax, it's obvious. That inaccuracy is the hallmark of search-engines (I think Googlers are digging in that direction). But semantics plus syntatics not so accurate too. How can we choose between other meaning of the word? Collins suggests three different meanings, which equally fit to a man: 1) an unmarried man, 2) a person who holds the degree, 3) a young knight. And than Pragmatics comes into play. That particular Bill is a bachelor, not others. And the robot will use a context analysis for that purpose. Bill, who possesses a number of indicators, or factors, (e.g. he is mentioned on the web-site x, he is 28 years old, he likes beer, he is married e t.c.) is a bachelor. It's very simple, but robots can't do it well.


A romantic genius

Most of the literature lecturers always say that the romantic philosophy and literature brings forward such notions as individual and personality. Fichte with his subjective idealism, Byron and his characters e t.c. That the right hand of Romanticism. This notion makes a lot of sense, but these lecturers and textbooks are disregarding a process that shading all great individuals in the face of art, philosophy, poetry — these idols of Romanticism — as they are. That the left hand of Romanticism. Of course, there was no ambidexterity, and we can say, — in the terms of our metaphor — that German Romanticism was the left-hander. A little issue appeared in the today's Guardian about Michelangelo's works, containing a remarkable passage:
Michelangelo was the first artist in history for whom self-expression was the absolute priority of everything he did[...] Without Michelangelo, we wouldn't see artists as geniuses. We would just see them as useful decorators. So long as art is taken seriously at all as imaginative and intellectual expression — or, for that matter, so long as artists are glamorous culture heroes — Michelangelo will remain the true source of ideas we think of as ultra-contemporary.

Perfectly right. But German romantics (Wackenroder, Tieck, Schlegel) was in love with Raphael and Durer rather than with Michelangelo. Romantics always stress unsophisticated character of the artist's room and character, his modesty e t.c. And lecturers often overlook that fact.

In search of good web developer

Hi, I'm looking for a good web developer (Jewish or not), who is hobnobing with php and ajax. Good workplace (m. Baumanskaya). Three days a week for the first time.

Товарищи! Я ищу веб-программиста, для которого у меня есть много интересной работы. Дружба с аяксом обязательна. Хорошее рабочее место (на ст. м. Бауманская) ждет хорошего программиста три дня в неделю. Пишите в комментарии.

Расцвет искусств

Коротко: настоящее искусство — это самобытность в квадрате. Пользуясь терминологией, введенной в оборот ещё романтиками, формула звучит так: самобытность гения помноженная на самобытность среды, влияние которой он испытывает. Чтобы среда ощущалось самобытной, т.е. содержащей свои уникальные смыслы, она необходимо должна быть противопоставлена другой или другим средам. Одна общая среда — все равно, что ее отсутствие. Однако число, умноженное на ноль, есть ноль. Такова нынешняя ситуация, например, в России, где во всех сферах жизни отсутствует качественное деление общества, где своеобразие исчерпывается только внешними признаками, в то время как всякое ощущение органической принадлежности человека и его образа жизни к определенному (национально-культурному, интеллектуальному или идеологическому — не столь важно) типу утрачено. Выработка новых способов коллективной организации, тесно связанных с повседневной жизнью человека — важное условие для расцвета искусств.

Чтобы в определенном месте произошел «взрыв» того или иного направления искусства, необходимым условием представляется социальная стратификация, или разделение общества на четко очерченные группы, объединенные схожим происхождением, мироощущением, условиями жизни.

В таких условиях родилась средневековая европейская поэзия (пригреваемые тут и там недоучки), романтическая поэзия и, шире, вообще романтическая мысль (кружок немецких студентов), русская литература «Золотого века» («сливки общества»), импрессионизм («отщепенцы» с Мон-Мартра), джаз (негритянское гетто), список можно продолжить большим количеством примеров. Речь идет не столько о необходимости творческих объединений, групп, кружков для развития новых направлений в искусстве, сколько о том, что питательная среда искусства, тот социальный слой, в котором оно рождается, необходимо должен быть противопоставлен другим, синхронно существующим социальным группам. Это необходимое условие самобытности. Именно по этой причине в России — в отличие, скажем, от Америки или Израиля, — сейчас невозможен такой «взрыв», для которого общество должно цвести разными цветами и оттенками, различными смыслами и мироощущениями, а не одним-единственным смыслом умножения банковских билетов в условиях общей гонки, растворяющей групповые и индивидуальные различия в монотонном ритме выбивания пуха «комфортной жизни» из гигантской податливой подушки русской жизни.

Современное российское общество, чрезвычайно контрастное по распределению материальных благ, в социальном отношении более чем однородно. Студент, олигарх, музыкант, таксист, писатель — все из одной корзины, и все на один вкус. И в то время, когда для расцвета искусств требуется общественная мозаика, сложенная из крупных над-индивидуальных элементов различных сообществ, социальных слоев, способных самым своим жизненным укладом (далеко не всегда радужным и благоприятным) придать определенный характер творческой энергии людей, обязанность быть кем-то все ещё остается за индивидом. И вот он, прихрамывающий на одну ногу, будучи не в состоянии закрутить ветер новой жизни и, отсюда, нового искусства в одиночку (тут нужны меха, а не пара легких), ищущий коллектива, общего с ним по происхождению, или же по мироощущению, или по творческим задачам (или, что более вероятно, по всем трем перечисленным признакам), возможно и будет провозвестником новых социальных формаций, одинаково далеких как от отыгравших свое ранжированных сословий, так и от хлипких «клубов по интересам» общества масс.

Graphic design

Creative work relies on a metaphorical act, as regards intellectual or conscious part of the work. Metaphor is a heart of creation, here, in the vale of life. But, it's proven by Umberto Eco*, that any metaphor consists of a metonymical chain. It moves creativity from inspirational continuum to a sequence of binary oppositions, which human conscious run through with the speed of a spark. Talent appears as ability of fast connection of dissimilar things in the right way. There's no true creation. La Bruyere wrote, that there's no true creation, because all that can be said had said already. This is extensional account. I concern, that there's no true creation by matter, like working with lego blocks. We have a finite-dimensional set of ideas, or meanings, and the very direction of recycling these ideas — in more or less sophisticated combinations (i.e. metaphors) — resembles a mechanical act of swinging the pendulum.


* See his brillant work “The Semantics of Metaphor” in Umberto Eco. The role of the reader. Hutchinson, 1981.

Road trip




We have done with Sambation, part two. Four buses were furrowing west Ukraine.
Our group had that path: Old Guta — Pidhaytsi — Buchach — Chortkiv —
— Chernivtsi — Sadigur — Vizhnitz — Drogobich — Old Guta.

Some photos.